/

april 24, 2024

Bij branding draait het om reputatie

Je bent een klein bedrijf of werkt als zelfstandig ondernemer. Dan is branding toch niet heel belangrijk? Het gaat dan toch meer om werken, werken en nog harder werken? Maar, hierbij wordt het belang van branding vergeten. Zelfs als je een klein bedrijf bent, is het niet iets wat je kunt laten liggen. Het kan onderaan je lijstje komen te staan, omdat je alledaagse taken voor opbrengst zorgen. Begrijpelijk, maar door branding kan deze opbrengst veel meer worden.

Het ligt ook aan het woord. Vervang branding met reputatie en het is opeens een ander verhaal. Want, je reputatie vind je belangrijk. Toch? Het heeft te maken met de indruk die je wilt achterlaten, net als je reputatie. Het moet je klanten overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen en het moet jezelf en jou in een positief daglicht zetten. Zonder dit kun je een prima indruk maken, maar hoe veel succesvoller zou je kunnen zijn als je élke keer een goede indruk achter laat? Je reputatie bouw je voorzichtig op, zodat je betrouwbaar over kunt komen. In het bedrijfsleven – met moordende concurrentie – sta je al een stapje voor als je je reputatie mee hebt. 

 

Het draait erom waar je voor staat. Wat zijn je USP’s? Wie is je doelgroep en hoe wil je jezelf positioneren? Branding is een uitkomst van deze positionering. Deze aspecten staan in lijn met jouw bedrijf en voer je door in alles wat je doet. Je hebt een merk. Haal hier het meeste uit door op een zo goed mogelijke manier je merk aan je klanten te verbinden. Een persoonlijke touch, een goede tone of voice, heldere communicatie. Het gaat hierbij ook om je DNA. Door vanuit je DNA te communiceren, ben je per definitie onderscheidend en creëer je loyale klantrelaties. Een gevolg van branding, activatie, is dan in een meerjarig marketingplan langdurig houdbaar en consequent in uitingen. Deze lijn kun je als merkstrategie hanteren. Hier begint het bij positionering, waarna branding en activatie volgen. 

Controle

Een goedlopend merk is niet alleen iets voor grote bedrijven. Je bedrijfsnaam, de manier waarop je je telefoon opneemt en hoe je klanten over je spreken, bouwen allemaal het beeld op over jouw onderneming en over waar jouw bedrijf voor staat. Je kunt de controle nemen over de manier hoe je overkomt op je klanten. Hier pluk je dan ook meteen vruchten van.

Als je investeert in branding, dan investeer je in het bouwen van een stabiele basis. Dit heeft een positieve invloed op alles wat je doet. Je bent al voor de helft binnen bij je nieuwe klant, voordat ze je überhaupt hebben ontmoet. Het hoeft geen bakken met geld te kosten, maar het vergt passie en tijd. Je bent de baas over je onderneming én over je reputatie. 

De core-competentie bij Comeback Merketing is het positioneren van bedrijven/merken in de markt, waarbij branding en activatie belangrijke diensten zijn. Als je een bedrijf hebt, beheer je een merk. En dit merk kun je naar een hoger niveau tillen. Daar helpen wij jou graag bij. Laat deze kans niet liggen en neem contact met ons op!